18.2.11

Perjalanan Hamba Ke Iran - Siri 1

Posted by Khalil Khusory Zainol 5:22 PM, under | 1 comment


Pengenalan

Sudah lama tidak mencuci blog nie dengan artikel2 baru. Agak kesibukan dengan tesis dan fatrah imtihan. Alhamdulillah kali nie berpeluang untuk berkongsi serba ringkas pengalaman diri yang hina ini mewakili negara Malaysia ke ‘’The 3RD Muslim Students International Glorious Quran Memorization And Recitation Competition di Mashhad,Iran.
Sebenarnya saya tidak percaya apabila diberitahu oleh ustaz bahawa saya akan mewakili Negara Malaysia ke pertandingn tersebut. Mana mungkin ilmu saya yang masih cetek dan ‘mentah’ nie dapat mewakili negara,padahal ramai lagi sahabat-sahabat seluruh Malaysia yang lebih berkelayakan.

Surat Tawaran yang diterima


Doa Dimakbulkan

Namun,saya percaya Allah telah mengabulkan doa ketika mengerjakan umrah pada April 2010 yang lepas. Ya,ketika mengerjakan umrah,banyak doa yang dipohon. Bersyukur juga kerana banyak juga doa yang telah Allah makbulkan. Antara doa yang dipinta,dimurahkan rezeki,umur dan kesihatan yang baik sluruh keluargaku dan banyak lagi. Turut berdoa ‘ Moga aku diberi peluang merasai pengalaman Tilawah Al-Quran di peringkat negeri,kebangsaan dan antarabangsa.

Pulang dari umrah,saya mendapat berita yang saya berjaya melepasi tahap saringan tilawah al-Quran peringkat daerah yang telah diadakan sebelum saya bertolak mengerjakan umrah  dengan mendapat tempat ke-2 . Hanya Johan dan Naib Johan sahaja yang akan ke peringkat negeri Perlis bertemu Johan Menunggu. Alhamdulillah dalam pertandingan peringkat negeri saya mendapat tempat ke-2 .

Bersama sahabat - Umar Mukhtar


Tidak lama selepas tu,saya mendapat lagi tawaran untuk mewakili perlis ke peringkat kebangsaan di Terengganu anjuran Belia. Namun,ustaz Darul Quran melarang saya untuk mewakili negeri atas sebab masih belum menghatamkan Al-Quran. Agak kehampaan juga,namun apakan daya. Jadi,saya mengambil keputusan untuk mencari pengganti. Rasa rugi kalau perlis tak hantar wakil. Nampak keceriaan di wajah sahabatku yang bakal menggantikan dalam pertandingan tersebut. Alhamdulillah J

Allah lebih mengetahui. Akhirnya,saya Berjaya menamatkan hafazan al-Quran di Darul Quran JAKIM . Tidak lama kemudian, saya mendapat berita mengejutkan bahawa saya akan mewakili Negara.MasyaAllah.Allah benar-benar mengabulkan doaku. Sekarang hanya menanti Doa Mendapat Jodoh Yang Solehah Buatku yang kekal selama-lamanya J Ameen..

Bersambung pada siri seterusnya.nantikan InsyaAllah .... 

1 Maklumbalas:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...