4.9.10

Tanamkan Sifat Ithsar Dalam Diri

Posted by Khalil Khusory Zainol 12:51 AM, under | No comments

Didiklah diri agar mempunyai sifat ithsar iaitu mengutamakan orang lain melebihi diri sendiri.As-syahid Imam Hassan Al-Banna pernah menyebut,'' Serendah-rendah ukhwah ialah berlapang dada terhadap saudaramu.Setinggi-tinggi ukhwah ialah ithsar (melebihkan orang lain mendahului diri sendiri ).


Indahnya Ukhwah jika dihiasi sifat Ithar



Alangkah indahnya suasana di kawasan stesyen Komuter sekiranya setiap orang memiliki sifat tersebut.Maka tiadalah kejadian tolak-menolak dan sebagainya.


Kejadian tolak-menolak berlaku ketika aku dalam perjalanan ke Klang dengan menaiki tren komuter.Seorang perempuan telah ditolak lalu melanggar beg pakaianku dan hampir jatuh dari dalam tren.Aku ingin memohon maaf sekiranya akulah puncanya perempuan tersebut jatuh.


Aku sebenarnya cuba belajar mengutamakan orang lain.Dengan sebab itulah aku telah terlepas tren sebanyak 2 kali akibat orang terlalu ramai.


Kejadian tolak-menolak tersebut hampir sama suasananya ketika aku mengerjakan umrah pada bulan 4 2010 yang lepas.Tolak-menolak untuk mencium Hajarul Aswad.Ketahuilah,berebut-rebut melakukan sesuatu kemudian anda dapat melakukannya berbanding anda bersabar kemudian anda dapat melakukannya adalah suatu perkara yang berbeza.


Realiti sekarang
Anda akan mendapat kepuasan dan ketenangan sekiranya anda bersabar terlebih dahulu.Apa akan terjadi sekiranya anda tidak bersabar?sudah tentu akan membuat orang lain tidak senang hati dengan sikap anda dan mungkin anda akan mendapat balasan akibat pelakuan kasar terhadap orang lain.Anda mesti tidak suka jika orang lain buat perkara buruk terhadap anda..


Sama-sama kita renungkan..

0 Maklumbalas:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...