12.10.12

Selamat Tinggal Zaman Bujang

Posted by Khalil Khusory Zainol 6:59 PM, under | No comments

Assalamu'alaikum
kepada semua sahabat dan sahabiah sekalian yang sudi jenguk blog yang x seberapa ni.

Ini merupakan post yang pertama tentang mahligai cinta yang telah dibina pada 21 Oktober 2011 bersama zaujah tersayang, Nur Qhaznin Elyani Bt Abd Rahim.



Sudah hampir setahun kami mengharungi bahtera rumahtangga, alhamdulillah Allah telah kurniakan kami rezeki yang merupakan amanah dariNYA untuk kami corakkan.

Tanggal 7 September 2012 Masihi bersamaan 20 Syawal 1433 Hijrah, hari Jumaat yang mulia penghulu segala hari, MUHAMMAD MUQRI KHALILULLAH BIN KHALIL KHUSAIRI (nama panjang berjela :) ) selamat dilahirkan secara normal di Hospital Gerik, Perak

Muqri dilahirkan jam 6.48 pagi dengan berat 2.9 Kg
Pengalaman sepanjang bergelar Suami

   Hidup bermula zaman bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa, penuh dengan pengalaman yang tak dapat dilupakan. 22 tahun rasa singkat, sedar-sedar dah jadi suami orang :)

   Masa nak angkat nikah, rasa badan terapung-apung ja, macam pening. Dengan sekali lafaz, aku sah menjadi suami Nur Qhaznin Elyani. Macam tak percaya lak :)

   Lepas jadi suami ni, dari segi kewangan rasa lebih terurus dan tersusun, tak ada rasa nak 'buang duit'. Saya dan zaujah merancang kewangan cara kami lah. Cara kami merancang kewangan boleh baca DI SINI.

  Hati pun rasa tenang bila ada isteri, tak control macho lah lebih kurang.hehe.. contohnya kejadian di C-Mart Arau, masa aku nak bayar di kaunter, duit syiling tiba-tiba 20sen terjatuh, golek sampai kat gerai cool blog. Dengan slumbernya aku kutip tanpa rasa segan+ malu.. Kalau zaman bujang, kira halal lah kot, tak kutip dah :)

Moga Tips Rumahtangga ini dapat membantu =)

  Pengalaman sepanjang bergelar Bapa

Minggu sebelum isteri bersalin, hati memang rasa gelisah dah, saat zaujah berjauhan di Gerik, aku di Arau.

Antara sahabat2 yang komen, beri semangat dan nasihat. Syukran semua :)

   Malam sebelum zaujah bersalin, aku dah buat persediaan. Baju dan barang2 penting yang lain dah siap letak dalam bonet kereta. Jam 2 pagi Mak mentua call, zaujah dah masuk hospital. Aku dengan segera bertolak balik Gerik keseorangan. 2 jam setengah masa untuk sampai. Selalunya 3 jam setengah. Trafik light merah nampak hijau, sebeb tu cepat sampai :)

Hari ke-4 Muqri lihat dunia
   Rasa kecewa tak dapat masuk tengah zaujah bersalin, mak guard tak bagi masuk plak. Selesai solat subuh, 6.48 pagi zaujah selamat melahirkan Muqri. Jam 8 pagi baru lah boleh tengok si comel Muqri, azan iqamah dan tahnik mulut Muqri. Zaujah perlu bermalam di hospital 24jam baru boleh keluar, sebab anak 1st kata doktor, perlu pantauan lagi.

Ummu Muqri dan muqri dah boleh keluar hospital, malam tu bermula lah tugas menjaga Muqri. Jadual tidur Muqri tak menentu lagi, mujur saya dapat cuti kerja seminggu, dapat la tolong zaujah menjaga anak kami yang comel ni =)

Hari ke-3 Muqri kena demam kuning atau jaundice, dari 8 naik 12..ikhtiar guna sengkuang cina, umi minum HiGoat, Alhamdulillah dah normal.


Aku tinggalkan zaujah berpantang di rumahnya sendiri di kuaters imam Masjid Jamek Gerik (ayah mentua imam kat masjid tu). Cadangnya berpantang sebulan di Gerik, dan selebihnya di rumah kami di Arau. Ku sangkakan panas hingga ke petang,rupanya hujan di minggu ke-2. Rasa kekurangan lak, dah ada anak, tapi tak dapat lihat anak tiap2 hari. Minggu ke-2 pujuk zaujah berpantang di Arau.hehe..



Muqri tidur dengan bacaan Syeikh Mahmud Khalil Khusory

Dapatkan Panduan Anak Soleh Di Sini, Moga Bermanfaat Buat Semua =)
 
Sejak dari awal lagi, aku dah serius dengan niat ini, supaya Muqri sangat dekat dengan al-Quran. Sejak dalam kandungan lagi, Muqri dah didedahkan dengan bunyi bacaan al-Quran, hingga lah Muqri dilahirkan. Hingga sekarang 12/10/2012 Muqri tidur tiap2 malam dengan bacaan al-Quran syeikh al-Ghamidi atau Syeikh al-Hasyim ataupun Syeikh Mahmud Khalil Khusory al-Muqri :)

   Abi dia pun baca jugak lah, waktu lapang, kadang2 baca ratib al-imam al-Haddad, supaya dia biasa dengan suasana sebegitu.



Saat Muqri di tahnik di Masjid MATIN

Muqri juga berkongsi kegembiraan bersama abi dan umi, bila di tahnik oleh 2 orang tokoh ini, al-Fadhil Ustaz Nazrul Nasir dan al-Fadhil Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre. Moga suatu hari nanti Muqri akan menjadi seperti mereka juga, ilmu yang dapat disampaikan kepada masyarakat. Sahabat doakan kami ya :)

Setakat itu dulu perkongsian kali ini, insyaAllah nantikan post yang seterusnya. Sahabat sahabiah boleh follow fb saya Di Sini ,sebarang pertanyaan boleh juga email ke seindah_nasyeed@yahoo.com
























0 Maklumbalas:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...