12.10.12

Tips Kewangan Cara Kami

Posted by Khalil Khusory Zainol 9:03 PM, under | 1 comment

ASSALAMU'ALAIKUM SEMUA

  Kali ni aku nak berkongsi dengan sahabat sekalian tentang pengurusan kewangan selepas kahwin. Moga bermanfaat buat semua yang pasti, jika ada kekurangan harap dimaafkan kerana kami ni bukanlah pakar perancang kewangan atau bidang kewangan.

 Kewangan kita mungkin tidak stabil selepas majlis kenduri diadakan. Maklum lah duit banyak habis untuk majlis tersebut tak kira majlis kecil-kecilan atau besar-besaran. Yang pastinya majlis kami hanya sederhana sahaja, bajet untuk 1000 orang.

 Bila kewangan goyah (sebab duit banyak keluar), sumber kewangan masuk WAJIB kena ikhtiar. Kena ada plan. Mungkin sahabat2 dapat sumber kewangan dari...

  • Ibu Bapa (FAMA)
  • Kerja Tetap
  • Kerja Part Time (bisnes)
  • PTPTN (hangpa bayaq habis ka dak lagi??haha )
  • Dan sebagainya asalkan sumber yang HALAL ok!
  Bagi aku pula, sumber dari kerja di Ma'had Tahfiz al-Quran al-Imam an-Nawawi (MATIN) dengan gaji RM1200 + mengajar mengaji al-Quran RM430.

Pembahagian Kewangan

   Kewangan kami di agihkan kepada beberapa bahagian. Dengan sumber masuk Rm1200 + Rm430, kami agihkan mengikut ''Sampul Duit''

  1. Sampul 10%
  2. Sampul Kereta
  3. Sampul Minyak
  4. Tabung Syiling
Sampul 10%

  Duit Rm1630 (jumlah sumber masuk keseluruhan) akan kami tolak sebanyak 10% untuk dimasukkan ke dalam sampul 10%. Rm1630 x 10% = Rm163

  Apa gunanya duit 10% ni? Duit 10% merupakan simpanan tetap kami untuk masa hadapan. Mungkin kami diuji dengan masalah kewangan ke, apa ke, jd duit yang disimpan Rm163 tiap2 bulan sebagai 'penyelamat' bila gawat.

  Mungkin sahabat semua mempunyai sumber masuk yang lebih banyak, maka boleh lah mula dengan 20% atau 30% dan seterusnya, sebagai SIMPANAN TETAP.

   Untuk pelajar, mungkin dalam sebulan dia simpan rm10 pun ok, sebagai SIMPANAN TETAP.. Dengan kata lain, kalian mesti ada SIMPANAN TETAP dari sekarang (walaupun bujang) =)

Sampul Kereta

   Sejak berkahwin, lebih kurang sebulan lepas kahwin aku ambil keputusan untuk membeli kereta untuk kemudahan kami bergerak ; balik Gerik, p kerja.....

Bayaran bulanan kereta Myvi S.E 1.5 sebanyak Rm646. Jadi, duit yang kami dapat akan masukkan ke dalam sampul kereta, supaya tak terambil atau terguna duit tu.

Mungkin kalian nak buat Sampul bil, Sampul Makan, dan segala mak nenek sampul,terpulang lah..hehe :)

Sampul Minyak

  Sampul minyak ni pun pening jugak, sebab kerap habis dan berkurang. Untuk bulan pertama, kalian boleh buat 'survey' berapa banyak guna duit untuk minyak. Saya anggarkan Rm30 untuk minyak sebulan (kalau p jalan2, lagi banyak guna).

  Jadi kalian kena hadkan penggunaan minyak kenderaan, mungkin RM50 sahaja sebulan atau kurang (ikut kadar penggunaan kenderaan).

Sampul yang kami gunakan



NAK TIPS LAGI, BOLEH DAPATKAN EBOOK DIBAWAH INI OK :)





Tabung Syiling

Kegunaan tabung syiling ialah untuk menyimpan duit syiling lah :) ada syaratnya..

  Bila nak membeli barang ka, shoping ka, pastikan kalian menggunakan Wang Kertas SAHAJA, walaupun nak beli coklat 20 sen, guna wang kertas Rm1.. lebihan duit syiling 80 sen tu, simpan dalam Tabung Syiling.

  Tapi kebanyakkan kita tak suka simpan duit syiling, sebab berat. Kalau berat, simpan dalam tabung lah :). Percayalah, kaedah ni dapat menjimatkan duit kita tanpa kita sedar. Duit syiling ni boleh la simpan untuk anak2 nanti ka,apa ka..terpulang.

Ke mana lagi duit keluar?

Rm100 akan diberikan kepada mak, Rm100 kepada mak mentua dan Rm100 kepada Zaujah :)

Tabung yang digunakan

Proses 'memecahkan' tabung

Jumlahnya hampir RM200, simpanan buat Muqri
Yakin lah, rezeki lepas kahwin juga bergantung kemana kita manfaatkan duit tu, berilah sekadar yang termampu kepada isteri, kedua ibu bapa kandung dan mentua kita. InsyaAllah ada rezeki lain yang datang.

Wassalam.......




1 Maklumbalas:

Assalammualaikum..satu perkongsian yg sgt bmanfaat terutama kpd mereka yg sdg mrancang utk mdirikn rmh tangga spt sy. Jd dr skg dh blh fikirkan ttg pgurusan kwangan sblm & slps bkahwin nnt, insyaAllah...Sy ada satu soalan,mcm ne pula dgn bajet saudara utk rmh, saudara tggl dgn ibu ayah atau sudah ada rmh sndiri ya?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...